Recensies

Israel in Egypt

Excelsior en Kamerkoor Maassluis in Naaldwijkisrael in egypt
Als je een passant vraagt een stuk van Händel te noemen zal het Halleluja hoog scoren. Ook het Largo zal hoog eindigen. Een iets meer ingevoerde voorbijganger zal met de Messiah komen. Maar de kans dat iemand spontaan ‘Israel in Egypt’ zal noemen is uiterst klein.

Tenminste… tot voor kort. Want de indrukwekkende uitvoering van dit prachtige stuk in de Oude Kerk van Naaldwijk is in de hoofden en harten van zeker 350 luisteraars gegrift.

Op zaterdag 8 november werd dit – precies 275 jaar oude – Bijbelse oratorium vertolkt door de Westlandse Oratoriumvereniging Excelsior en Christelijk Kamerkoor Maassluis. Een oratorium met “lekker veel koor”, zo deelden een aantal luisteraars met elkaar in de pauze. Onder bezielende leiding van de bekende dirigent Leo den Broeder werd dit magnifieke stuk als een huis neergezet. Het is telkens weer indrukwekkend hoe deze vakman voor koor en orkest staat. Met zeer veel oog voor detail, nu eens subtiel, dan weer theatraal, nu eens lyrisch, dan weer een bijna competitief dubbelkoor aansturend… de geschiedenis van Israël in Egypte werd bij het publiek binnengedragen.

Het was opvallend hoe muzikanten en zangers op de cruciale momenten de sfeerkleuren en harmonieën van Händel aanvoelden. Dat was vooral duidelijk bij de ‘uitbeelding’ van de plagen die over het volk Egypte werden uitgestort. Je zag de kikkers haast springen en het ongedierte zwermde bijna voelbaar door de kerk. Het stuk werd doorleefd. Het empatisch vermogen van Den Broeder met het volk Egypte was tijdens een enkele plaag zelfs zo groot dat deze in een moordend tempo werd doorgewerkt. Vakkundig klonk het, maar door de snelheid gingen bij een enkel deel de finesses verloren. Dat gold ook voor de uitspraak. Zelfs met het programmaboekje erbij was soms moeilijk te verstaan wat werd gezongen.

We gaven het al aan: Israel in Egypt is een koor-gericht oratorium. De rol van de solisten was beperkt. Dat maakte wel. dat het publiek minder de gelegenheid kreeg om aan stemmen te wennen. De solisten moesten er ook direct ‘staan’. Een lastige uitdaging, die ook wel op verschillend niveau werd vormgegeven. Twee solisten vielen hierbij absoluut op. De sprankelendheid, de alertheid en de – wel – zeer duidelijke uitspraak van tenor Arco Mandemaker en sopraan Nelleke den Broeder waren een genot om naar te luisteren.

Ook de prestatie van het orkest Camerata Terra Reno mogen we niet onvermeld laten. De positieve wisselwerking tussen koor en orkest was in de zaal voelbaar.

De Naaldwijkse Israel in Egypt was een uitvoering van formaat. Elke 20 betaalde euro’s waard. Het mag weleens gezegd, dat we bevoorrecht zijn met deze twee amateurkoren. We zouden ze bijkans het predicaat ‘semi-professioneel’ toedichten. Chapeau! We zien uit naar de volgende optredens van deze prominente koren.